Het Serge Hadermann verhaal

Reeds op jeugdige leeftijd werd ik gebeten door de muziek- en radiomicrobe. Als kleine jongen raakte ik tijdens de Sixties al snel verslingerd aan Radio Veronica, wat veel aanstond in het ouderlijke huis. We werden overspoeld door muziek van op de Noordzee. Popmuziek die bij de staatsomroepen niet of nauwelijks te horen was. Het waren opwindende tijden…

 

Dankzij Veronica en de andere  zeezenders waren we niet alleen getuige van de zogenaamde ‘British Invasion’ met The Beatles en The Stones voorop, we maakten bijvoorbeeld ook kennis met de soulmuziek van Stax en Motown. De nieuwste platen uit Amerika, vaak meegebracht door bevriende stewards- en stewardessen, waren soms wekenlang voor de officiële Europese release te horen op de radio. Hoogtepunt van de week was voor velen: De Nationale Zaterdagmiddaggebeurtenis bij Radio Veronica met de Veronica Top 40 en de Tipparade en de BRT Top 30 op het toenmalige BRT 2. De wekelijkse spannende competitie tussen de klimmers, stijgers, dalers met als finale natuurlijk de absolute nummer één van dat moment! Al snel begon ik alle mogelijke hitlijsten te verzamelen en legde ik aparte lijstjes aan van alle singles die nummer één kwamen. Lang voordat er sprake was van internet, begon ik ook binnen- en buitenlandse muziekbladen aan te schaffen zoals: Humo, Joepie, Hitorama, Jukebox, Veronica-blad, Muziek-Express, Bilboard-magazine enz… Verder betrapte ik mezelf er op dat wanneer er op de radio een interessant weetje over een bepaalde groep of artiest(e) werd verteld ik dat vaak opsloeg in mijn geheugen of indien mogelijk noteerde in diverse notitieboekjes, waardoor ik destijds een aantal bijna-auto ongelukken heb veroorzaakt.

 

Het lag in de lijn van de verwachtingen dat ik iets met deze passie voor muziek zou doen. Daarom solliciteerde ik eind jaren 70 bij zeezender Radio Mi-Amigo, dat uitzond van op het zendschip van Radio Caroline, maar net op dat moment moest ik mijn militaire dienstplicht vervullen. Dit combineerde ik met Drive-in Shows voor beide stations, zodat ik voeling bleef houden met datgene wat het publiek wilde horen. Toen ik afzwaaide was de boot helaas gezonken. De jaren ’80 waren inmiddels aangebroken en ik bleef het land rondtrekken als deejay. Al snel vond ik mijn draai bij een aantal vrije radio’s  en later bij een aantal grote commerciële stations. Een bijzonder creatieve en boeiende periode, met bijzonder vele nieuwe muzikale ontwikkelingen en grote namen zoals: Michael Jackson, Prince, Madonna, U2, Simple Minds, George Michael, Phil Collins en vele anderen…  Een periode die gekoesterd wordt door Nostalgie, waar ik in 2008 samen met Stefan Ackermans en Wim Weetjens. De Classics-Collection ging presenteren. Omdat ik voor deze uitzendingen inmiddels zoveel leuke weetjes had verzameld en omdat er  wekelijks diverse vragen van luisteraars binnenkomen rond de verhalen achter de classics, besefte ik dat we in Vlaanderen een mager aanbod kennen betreffende naslagwerken over muziek. Nadat ik de bijnaam Professor in Hitologie had gekregen, kon ik bijna niet anders dan een aantal verhalen aan het papier toe te vertrouwen. Maar, hoe begin je aan zoiets? Allereerst selecteerde ik de 400 meest interessante, opvallende en meest waanzinnige verhalen achter 400 classics die regelmatig in de Classics-Collection aan bod komen. Op voorwaarde dat het nummer in kwestie in minstens één van de volgende hitlijsten nummer één had gestaan: Vlaanderen, Nederland, England en/of Amerika. Om het tijdsbeeld van het moment dat de beschreven classic aan de top stond beter te kunnen situeren ging ik telkens op zoek naar de Top 3, waarin het nummer op dat moment bovenaan prijkte. Omdat we tijdens radio events zoals: Vinyl Vrijdag en de Nostalgie 1000 keer op keer merken dat onze luisteraars nog steeds gecharmeerd zijn door het fenomeen hitlijst, viel het besluit om dit boek in de vorm van een hitparade te gieten. Om het spannend te maken, klasseerde ik de nummers volgens het totaal aantal weken dat ze in de hitlijsten verbleven. Ik baseerde mij hiervoor op de gegevens van de meest toonaangevende  hitparades. Voor Vlaanderen waren dat vanaf 1960 de lijsten van de magazines Jukebox en Humo. Vanaf 2 Mei 1970 (de dag waarop de eerste aflevering van de BRT Top 30 werd uitgezonden) maakte ik gebruik van deze hitparade  in combinatie met de hitlijst van weekblad Joepie. De BRT Top 30 werd in 1995 opgevolgd door de Ultratop. De Veronica Top 40, die op 2 Januari 1965 bij de gelijknamige zeezender van start ging en nu als Nederlandse Top 40 nog steeds wordt uitgezonden door Radio 538 zorgde voor de nodige info betreffende de meest succesvolle hits bij onze Noorderburen. Wat Engeland betreft, gebruikte ik de gegevens van Music Week en voor de VS kon ik uiteraard terecht bij de wekelijkse Hot 100 van Bilboard, die reeds bestaat sinds 4 Augustus 1958. Wanneer je in dit boek op reis gaat door 40 jaar muziekgeschiedenis, merk je de soms grote verschillen tussen de Europese en Amerikaanse hitlijsten. Zo was ons land het enige ter wereld waar in 1985 Do What You Do van Jermaine Jackson nummer één kwam…Maar vaak was er ook eensgezindheid, toen bijvoorbeeld Venus van de Nederlandse band Shocking Blue, zonder in eigen land de eerste plaats te bereiken, wel bovenaan kwam in Vlaanderen en de VS (1970). Onze Noorderburen zullen dan weer aangenaam verrast zijn als ze merken hoeveel Nederlandse acts er in de loop der jaren in Vlaanderen op de meest magische plek van de hitparade terecht kwamen. Clouseau slaagde er in 1995 dan weer in om met Passie de eerste plaats te bereiken in Nederland, terwijl de single in Vlaanderen, ondanks de nodige airplay bij Radio Donna, waar ik op dat moment als muzieksamensteller aan de slag was, niet hoger kwam dan nummer zeven. Die van 2 Unlimited vonden de ultieme oplossing! Een Belgisch-Nederlandse combinatie die in 1993 met No Limit zowel in Vlaanderen als Nederland en zelfs in England de eerste plaats bereikte! De Nederlandse muziekliefhebbers zullen nog het meest verbaasd zijn, wanneer zij via een Vlaams boek vernemen dat in 1969 een voor die tijd gewaagde classic  in opdracht van de toenmalige Nederlandse Koningin Juliana in England uit de handel werd genomen… De fascinerende wereld der muziek blijft voor sensatie zorgen. Zo verbrak in 2011 de in 1980 te Brugge geboren Wouter De Backer, alias Gotye (die op zijn vijfde met zijn ouders naar Australië emigreerde) het bijna 50-jaar oude record van Jeanne Deckers, die alias Soeur Sourire er in 1963 als eerste en tot voor kort enige Belgische er in was geslaagd om nummer één te komen in de Amerikaanse Bilboard Hot 100 met Dominique. Tegen de volgende editie van Top 400 Aller Tijden is Somebody That I Used To Know waarschijnlijk een classic en staat Gotye misschien wel nummer 1!

 

Veel leesplezier,

 

Serge Hadermann.